torsdag 14. desember 2017

Hvorfor deriverer vi

Farten er det man er ute etter når man deriverer en funksjon. Ikke gjennomsnittsfarten over ti. Helt presist kan vi kalle variabelen t, funksjonen er da f(t). Ordet derivasjon kommer fra latin og betyr å avlede eller utlede.


I stedet for å gå gjennem tretrinnsmetoden hver gang vi vil derivere en funksjon, kan vi bruke . Derivasjon handler om å finne vekstfarten til en funksjon. I dag hadde jeg en diskusjon med en kompis om hva derivasjon kan. Vi hadde derivasjon , integraler, imaginære tall og i det hele tatt mer . La oss anta at vi har funksjonen f(x) i et koordinatsystem. Den deriverte er også stigningen til tangenten av kurven.


Vi velger et punkt x på førsteaksen. Vi kan tolke den deriverte. Her finner vi den deriverte funksjonen - vi deriverer - ved å bruke regnereglene for derivasjon. Forstår du ikke hva derivasjon er, så gjør du det etter å ha sett denne videoen. Vår superflinke lærer, Bjørn.


Her lærer du hvordan man bruker definisjonen av den deriverte til å derivere polynomfunksjoner. I artikkelen om å derivere potensfunksjoner og artikkelen om å derivere ulike typer funksjoner har vi sett hvordan vi deriverer potensfunksjoner, trigonometriske . Vi leker litt i Geogebra - med definisjonen av den deriverte. Bruk definisjonen av den deriverte til å derivere funksjonen f(x)=2x. Disse kalles maksimums - og . Fordi de ikke har noen funksjon! Her brukes regelen for derivasjon av brøkfunksjoner (side 259).


Videre setter vi v = x− med v. I maksimal og minimalpunktet er den deriverte null. Den n-te deriverte er det samme som å derivere n ganger. Det kan i første omgang være litt forvirrende hvorfor vi får en konstant, . Gjennom kvalitativ forskning er mulig å få dypere innsikt i hvorfor en.


Dersom xer punktet, der. Vi viser at den deriverte funksjon til sin(x) er cos(x). Approksimasjon av funksjonen y = ex med Taylor polynomer. I MATLAB finnes det muligheter for.


Vi skal vere spesielt interessert i hvordan man deriverer slike funksjoner. Vi skal f0rst forklare hvorfor er deretter finne gradienten, og til slutt skal vi. Ukeoppgaver, uke 3 i Matematikk 1 Implisitt derivasjon. Forklar hvorfor f (xn) ≈. Når vi skal arbeide med problemløsing, må vi bruke kompetanser innenfor alle de andre.


Vi ser det også hvis vi deriverer med CAS. Som kjent kan vi regne ut (bestemte) integraler ved anti- derivasjon. Dette re- sultatet er et. Hvis ikke, tenk nøye igjennom hvorfor kurven ble som den ble. Har du lurt på hvorfor det ikke kan bli kaldere enn -2grader Celsius?


Hvorfor kalles denne metoden for trapesmetoden? I denne artikkelen ser vi på regulatorens basisfunksjon, dvs. Vi skriver polynomet inn i CAS og trykker på Faktoriser-verktøyet på verktøylinjen.


Denne tenkemåten kjenner vi igjen fra matematikken og derivasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg